Fasciatherapie

Uw lichaam bestaat uit botten, spieren en organen. Maar wist u dat de bindweefselvliezen ( fascia ) alles met elkaar verbindt?

Fascia is één groot 3-dimensionaal elastisch bindweefsel netwerk in het lichaam. Dit netwerk loopt van top tot teen, van huid tot in het bot. De fascia zorgt ervoor dat uw lichaam bij elkaar wordt gehouden en alles op de juiste plek blijft.

Net zo belangrijk is dat er tussen deze bindweefselvliezen een vloeibare gel zit die er voor zorgt dat spieren soepel langs elkaar kunnen bewegen. Het fasciasysteem zorgt dus zowel voor stabiliteit, wrijvingsloos bewegen en veerkracht. Hiermee speelt het een zeer belangrijke rol bij uw gezondheid en mobiliteit.

Ontstaan van klachten

Fascia gerelateerde klachten ontstaan door een ongeluk, een operatie, door overbelasting van de spieren of te veel in dezelfde houding zitten , denk hierbij aan te lang zitten achter de computer of in de auto maar ook stress, slechte voeding & hydratatie, te weinig bewegen of niet genoeg variatie in de bewegingen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van klachten. Deze uiten zich als stijfheid, een beperking in de bewegingsvrijheid, ontstekingen, pijn of verharding van de fascia.

Niets in uw lichaam bestaat of functioneert op zichzelf, alles reageert op elkaar en werkt op een prachtige maar ingewikkelde manier met elkaar samen. Doordat de fascia door het hele lichaam loopt en krachten niet alleen plaatselijk maar via het gehele lichaam verdeelt kan een beperking in uw kuit letterlijk uw nekpijn veroorzaken. Ook zou uw lage rugpijn kunnen komen door een beperking in schouder. Uw emotionele gesteldheid en levensstijl zijn even belangrijk als de stoorzenders in het lichaam.

Triggerpoints, verklevingen of ontstekingen veroorzaken op zichzelf geen pijn, ze geven wel signalen af die door de zenuwen naar de hersenen worden geleid. Pijn ontstaat pas in het brein en het is aan de hersenen in welke mate deze signalen als pijn worden ervaren of niet. De gevoeligheid van het zenuwstelsel is van groot belang en die gevoeligheid kan wisselen van moment tot moment. Zo hebben stress, emoties ( zoals angst), slaap, koorts, voeding, hormonen en medicijnen een sterke invloed op de gevoeligheid van het zenuwstelsel.

Verhelpen van uw klachten

Een fasciatherapeut bekijkt u van top tot teen, en door uw lichaam en geest als één geheel te onderzoeken spoort hij of zij de oorsprong van uw klacht op. Vanuit de fasciatherapie wordt naar alle factoren gekeken. Dit zorgt voor een volledige oplossing of verminderingen van uw klacht, zodat u makkelijker en zonder pijn beweegt.