Echografie & Shockwave

Echografie

Wat is echografie?

Echografie is in de literatuur beter bekend als Musculo Skeletal Ultrasound afgekort MSU. Echografie wordt gebruikt als toevoeging bij een onderzoek voor bijvoorbeeld fysiotherapeuten. Voor de beeldvorming bij echografie wordt bij Fysio Moves gebruik gemaakt van echografie met hoogfrequente geluidgolven. Deze geluidsgolven worden pijnloos het lichaam ingestuurd waarna deze via de organen weer terug gestuurd worden. Het echografie apparaat zet deze geluidsgolven om in beeld. De fysiotherapeut van Fysio Moves kan vervolgens deze beeldvormige diagnostiek gebruiken als toevoeging bij zijn onderzoek. Doordat er tijdens het onderzoek gebruik gemaakt kan worden van beeldopname is het mogelijk afwijkingen gedetailleerder vast te stellen.

Wat voegt echografie toe bij een behandeling door een fysiotherapeut?

• Beeldvorming is een snelle manier om een klacht duidelijk in beeld te brengen voor de patiënt.
• Echografie kan herhaaldelijk op het lichaam uitgevoerd worden zonder dat het enige schade toebrengt.
• Door de toevoeging van beeld kan een behandeling gerichter plaatsvinden.
• Echografie heeft de mogelijkheid om beeldvorming tijdens bewegingen weer te geven.

Shockwave

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie bij diverse aandoeningen vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of van de slijmbeurs. Extracorporale shockwave therapie (ESWT) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelmethodes kan bij ESWT de oorzaak van de pijn worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Heeft u al injecties gehad, relaxatiemethodes geprobeerd? Heeft tot nu toe fysiotherapie en/of medicatie niet geholpen? Dan kan Shockwave therapie voor u de oplossing bieden.
Shockwave therapie is uitermate geschikt voor langdurige spier- band- en peesproblemen. Tevens kunnen eventuele aandoeningen met betrekking tot kalkafzetting behandeld worden.

Shockwave kan bij verschillende klachten worden toegepast, zoals :

• Hielspoor
• Tenniselleboog
• Golferselleboog
• Ontsteking of verkalking
• Ontsteking van achilles- en kniepees
• Triggerpoints
• Bindweefsel of botvorming